Search

۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

کارت های گرافیک موازی

کارت های گرافیک موازی

شاید این مقاله برای من و شما یه توحم باشه و این دو تکنولوژی برای بچه پولدارها خوب باشه و در حال حاضر پولشو نداشته باشیم ازش استفاده بکنیم و از اون هم مهم تر نیازی بهش نداشته باشیم !!!!!!!   آخه اکثر ما هنوز از cpu های پایین و مادربردهای قدیمی استفاده میکنیم!!!!
اما دونستن واطلاعات داشتن در این مورد خالی از لطف نیست........
برخی از ما برای این که پول هامونو جاهای دیگه خرج کنیم به کامپیوتر که میرسیم خسیس میشیم و ترجیه میدیم از یه مادربرد با یک کارت گرافیک مجتمع (onboard) استفاده کنیم تا دیگه برای کارت گرافیک پول ندیم!!
اکثر این مادربرد ها یک درگاه گرافیکی هستند که در صورت تمایل میتونیم یک کارت گرافیک مجزا رو به اون درگاه وصل کنیم.
بعد از خرید این مادر برد حس میکنیم که نیاز گرافیکی ما تامین نمیشه و به این نتیجه میرسیم یه کارت گرافیک مجزا بخریم.
با این کار بخش گرافیکی مجتمع ( onboard) غیر فعال  میشه و کاربر تنها از گرافیک مجزا استفاده میکنه، غیر فعال شدن گرافیک مجتمع چیزیه که خیلی از ما هارو ناراحت میکنه ( پول مفت نداریم بدیم یه چیزی بخریم و بعد استفادش نتونیم بکنیم)
دو غول چیپست سازی دنیا در جهان گرافیک یعنی ATI  و NVDIA برای حل این مشکل راحی رو پیشنهاد کردند:

ATI  Hybrid crossFire  :

شرکت ATi  در دسامبر 2007 فناوری Hybrid crossFire  رو معرفی کرد .
فناوری crossfire x  به کاربر اجازه میده از دو ، سه ، یا چهار کارت گرافیک در کنار هم برای بالا بردن کارایی ، کیفیت تصویر و افزایش وضوح در بازی های سه بعدی  استفاده کنند .
با این فن آوری میشه دو یا تعداد بیشتری هسته یکسان یا متفاوت رو به صورت crossfire x پیکره بندی کنیم.

به انوان مثال :
میشه یه کارت گرافیک با چیپست Radeon HD3870  رو به یه کارت با چیپست Radeon HD3470  به صورت crossfire x پیکره بندی کرد
در حال حاضر بعضی مادربرد های مبتنی بر چیپست پل شمالی اینتل و AMD قادر به پشتیبانی از این فناوری هستند.

اما قبل از ATI  Hybrid crossFire، ای ام دی فناوری crossFire خالی را معرفی کرده بود
تفاوت این دو در این است که Hybrid crossFire هم میتونه کارت های گرافیک onboard  رو به صورت crossfire x با کارت گرافیک های مجزا پیکره بندی کنه و هم چند کارت گرافیک مجزا رو اما crossFire فقط میتونست کارت های مجزا رو پیکره بندی کنه.
چیپست های سری 780V و 780G  از ATI  Hybrid crossFire کاملا پشتیبانی میکنند.
http://www.hardspell.com/pic/product/2008/1/21/small/d158c125-e832-4dff-9774-64aae36fc5da.jpg

مزییت های ATI  Hybrid crossFire :

مزیت را باید در هزینه دانست ، برسی میکنیم:
یک کارت گرافیک مبتنی بر چیپست 3450 ATI قیمتی در حدود 50 تا 60 هزار تومان دارند و کارت های مبتنی بر چیپست 3470 ATI قیمتی در حدود 70 تا 60 هزار تومان دارند و همچنین مادر بردی مبتنی بر چیپست 780G  قیمتی در حدود 90 تا 120 هزار تومان داره ،    بنا بر این ما برای فعال کردن ATI  Hybrid crossFire با خرید بهترین مادر برد و یک کارت گرافیک 3470 باید در حدود 160 تا 180 هزار تومان پرداخت کنیم ، که این پول برای مادر برد و کارت گرافیکی با این قابلیت خیلی پول کمیه اینتور نیست؟!

تست ATI  Hybrid crossFire در نرم افزار مشهور  تست گرافیک 3dMark06 به صورت زیره:

ATI  Hybrid crossFire: 2053
ATI 780G: 1145
intel G35:460
این امتیازات دو موضوع رو بیان میکنه . اول این که AMD 780G تاقریبا کارایی دو برابر  بیشتر از آخرین چیپست مادربرد مجتمع اینتل یعنی G35 داره . دوم این که با قرار دادن یه کارت گرافیک دوم روی AMD 780G و فعال کردن ATI  Hybrid crossFire شاهد رشد قابل قبول کارایی هستیم


NVIDIA Hybrid SLI :

شرکت nvdia در حدود یک ماه بعد از ATI فناوری Hybrid SLI را معرفی کرد.
Hybrid SLI هم مثلATI  Hybrid crossFire به یک چیپست با قابلیت مجتمع نیلز دارد بنا به این نیاز nvidia همراه NVIDIA Hybrid SLI چیپست  های سری nforce 700a که مبتنی بر پردازنده های(CPU ) ، جدید AMD هست  رو معرفی کرد
البته nvidia  قصد دار به زودی مبتنی پر پردازنده های intel  رو هم معرفی کنه .

NVIDIA Hybrid SLI  دارای فناوری  hybrid Power هستند (وضعیتی برای صرفه جویی در مصرف توان) با وصل کردن ورودی مانیتور به خروجی چیپست مجتمع در مواقعی که نیاز به کارت گرافیک مجزا نیست  مثل زمانی که میل چک میکنیم ، آهنگ گوش میدیم و و............... این فناوری این کارت گرافیک را کاملا خاموش میکنه تا از مصرف بیهوده جلوگیری کنه.

در حال حاضر چیپست  سری GeForce 8200, nForce720a, nForce 780 SLI از Hybrid SLI پشتیبانی میکنند  پس مادربرد ما باید این چیپست هارو داشته باشه و همش هم AMD ساپرته یعنی cpu  ای ام دی رو ساپرد میکنند!!!!!!!!!
کارت های گرافیک شرکت nvidia  که مبتنی بر چیپست Gforce 9800 GX2 , Gforce 9800 GTX از Hybrid SLI به صورت کامل پشتیبانی میکنند که بدرد بچه پولدارا میخوره نه ما!!!!!!!!
Hybrid SLI فقط از ویندوز ویستا پشتیبانی میکنه و کسایی که از اکس پی استفاده میکنن نمیتونن این قابلیت رو داشته باشن
قیمت Gforce 9800 GX2 بین650.000 هزار تومان تا 950.000 تومان است
و Gforce 9800 GTX بین 400.000 تا 650.000 تومان است


مقایسه:

ATI  Hybrid crossFire پیکربندی ساده تر دارد اما برای پیکره بندی تنها دو یا سه مدل کارت گرافیک از اون پشتیبانی میکنن در حالی که NVIDIA Hybrid SLI پیکره بندی پیچیده تری داره ولی تعداد تجهیزات بیشتری از اون پشتیبانی میکنند.
NVIDIA Hybrid SLI عملکرد دقیقتری داره به طوری که ما میتونیم در صورت نیاز کارت گرافیک خارجی رو خاموش و از کارت گرافیک مجتمع استفاده کنیم اما در Hybrid crossFire کارت گرافیک دائم عمل میکنه پس Hybrid SLI میتونه درزمان بیکاری سیستم توان مصرفی رو کاهش بده.

مهم ترین تفاوت این دو هزینه است
برای Hybrid SLI هزینه ای زیاد باید کرد اما برایATI  Hybrid crossFire هزینه کمتری نیاز داره.!!!!

Hibrid  هم مثل تمام فناوری های معرفی شده برای این که به بلوغ و پختگی برسه نیاز به مدت کمی زمان داره

هیچ نظری موجود نیست: