Search

۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

پيکربندی DHCP با رعايت مسائل ايمنی



پيکربندی DHCP با رعايت مسائل ايمنی
در اين مقاله قصد داريم به بررسی نحوه پيکربندی سرويس دهنده و سرويس گيرندگانDynamic Host Configuration Protocol ) DHCP  ) ، با رعايت مسائل امنيتی پرداخته و با نحوه تنظيم پارامترهای ذيربط ، آشنا شويم . در ابتدا لازم است با جايگاه سرويس دهنده DHCP در يک شبکه بيشتر آشنا شويم .
مقدمه
تمامی پروتکل های شبکه به هر يک از کامپيوترهای موجود در شبکه، يک مشخصه (آدرس ) منحصر بفرد را نسبت می دهند پروتکل IPX ، آدرس فوق را  بصورت اتوماتيک و توسط ايستگاه کاری نسبت و منحصر بفرد بودن آن تضمين خواهد شد. پروتکل NetBEUI از يک نام NetBIOS شانزده بيتی استفاده می نمايد . پروتکل TCP/IP از يک آدرس IP ، استفاده می نمايد. در نسخه های اوليه پياده سازی شده TCP/IP ، از پروتکل فوق بمنظور اتصال تعداد اندکی از کامپيوترها استفاده می گرديد  و ضرورتی  به وجود يک مرکز متمرکز بمنظور اختصاص  اطلاعات آدرس دهی IP ، احساس نمی گرديد. بمنظور حل مشکل مديريت صدها و يا هزاران آدرس IP در يک سازمان ، DHCP پياده سازی گرديد. هدف سرويس فوق ، اختصاص آدرس های IP بصورت پويا و  در زمان اتصال يک کامپيوتربه شبکه است .
با وجود يک سرويس دهنده
DHCP در شبکه ، کاربران شبکه قادر به اخذ اطلاعات مربوط به آدرس دهی IP می باشند . وضعيت فوق ، برای کاربرانی که دارای يک Laptop بوده و تمايل به اتصال به شبکه های متعدد را داشته باشند ، ملموس تر خواهد بود چراکه با برای ورود به هر يک از شبکه ها و استفاده از منابع موجود ، ضرورتی به انجام تنظيماتی خاص در رابطه با آدرس دهی IP وجود نخواهد داشت  . سرويس دهنده DHCP ،  علاوه براختصاص اطلاعات پايه IP نظير : يک آدرس IP و Subnet mask ، قادر به ارائه ساير اطلاعات مربوط به پيکربندی پروتکل TCP/IP برای سرويس گيرندگان نيز می باشد . آدرس Gateway پيش فرض ، سرويس دهنده DNS  ، نمونه هائی در اين زمينه می باشند.
DHCP ويندوز2003 ( نسخه های سرويس دهنده ) با سرويس دهنده DNS)Domain Name System) ، در ارتباط خواهد بود. ويژگی فوق ، به يک سرويس دهنده DHCP اجازه می دهد که با يک سرويس دهنده پويای DNS  ويندوز 2003 ( DDNS ) ، مرتبط و اطلاعات ضروری را با وی مبادله نمايد . سرويس دهنده DHCP ويندوز 2003 ، قادر به ارائه پويای آدرس IP و Host name  بصورت مستقيم برای يک سرويس دهنده DDNS است .
DHCP ، مسئوليت ارائه اطلاعات  آدرس های IP  سرويس گيرندگان را برعهده دارد . بمنظور اخذ اطلاعات آدرس دهی IP ،  سرويس گيرنده می بايست يک lease را از سرويس دهنده DHCP دريافت نمايد.زمانيکه سرويس دهنده DHCP ، اطلاعات آدرسی دهی IP را به يک سرويس گيرنده DHCP نسبت ( اختصاص) می دهد ، سرويس گيرنده DHCP مالکيت آدرس IP را نخواهد داشت .در چنين حالتی ،  سرويس دهنده DHCP همچنان مالکيت آدرس IP را بر عهده داشته و سرويس گيرنده اطلاعات فوق را اجاره و بصورت موقت و بر اساس يک بازه زمانی در اختيار خواهد داشت . می توان يک آدرس IP را بمنزله يک قطعه زمين در نظر گرفت  که بصورت اجاره ای در اختيار سرويس گيرنده قرار گرفته و لازم است قبل از سررسيد مدت قرارداد! نسبت به تمديد آن اقدام گردد.در صورت عدم تمديد ، سرويس گيرنده قادر به حضور درشبکه نخواهد بود. دراين مقاله قصد نداريم به بررسی فرآيند اختصاص IP توسط سرويس دهنده به سرويس گيرنده پرداخته و مراحل چهارگانه  ( Discover, Offer, Request, Acknowledgement )  را تشريح نمائيم !
DHCP ، يکی از استانداردهای پروتکل TCP/IP بوده که باعث کاهش پيچيدگی و عمليات مديريتی در ارتباط با  آدرس های IP سرويس گيرندگان در شبکه می گردد . در اين راستا سرويس دهنده DHCP ، بصورت اتوماتيک عمليات اختصاص آدرس های IP و ساير اطلاعات مرتبط با TCP/IP  را در اختيار کاربرانی قرار می دهد که امکان DHCP-client آنان فعال شده باشد . بصورت پيش فرض ، کامپيوترهائی که بر روی آنان ويندوز 2003 اجراء می گردد ، سرويس گيرندگان DHCP-Enabled  خواهند بود.
جايگاه سرويس دهنده DHCP در يک شبکه مبتنی بر ويندوز 2003
بمنظور بکارگيری DHCP در يک محيط ويندوز 2003 از رويکردهای متفاوتی استفاده می گردد. با توجه به اينکه DHCP پروتکلی است که دارای محدوديت های امنيتی خاص خود است ، سرويس DHCP نبايد به خارج  ارائه گردد . به  Domain server های حياتی و ماشين های سرويس گيرنده مهم ، می بايست  آدرس های IP تابتی نسبت داده شود که ارتباطی با DHCP نخواهد داشت .
پيشنهادات عمومی پيکربندی
بمنظور پيشگيری  و افزايش امنيت ، موارد زير  پيشنهاد گردد :
  • پورت های DHCP ( شماره 67 و 68 )  در سطح فايروالی که اينترانت را به اينترنت متصل می نمايد ، بلاک گردد .
  • DHCP/BOOTP relay agent را بر روی فايروال ، غير فعال نمائيد ( در صورت  نصب ،  uninstall گردد ) .
  • سرويس دهنده DHCP را بر روی يک Member Server که يک Domain Controller نمی باشد ، نصب گردد .
  • به تمامی سرويس دهندگان داخلی مهم ( شامل سرويس دهندگان DHCP ) ، آدرس های IP ثابتی نسبت داده شود و سرويس DHCP Client  بر روی آنان ، متوقف گردد .
  • به تمامی سرويس گيرندگان  داخلی مهم ، آدرس های IP ثابتی نسبت داده شود و سرويس DHCP Client بر روی آنان ، متوقف  گردد.
  • سرويس دهنده DHCP بر اساس روشی که ارائه خواهد گرديد ، ايمن گردد.
  • سرويس گيرندگان DHCP بر اساس روشی که ارائه خواهد گرديد ، ايمن گردند.
آدرس های IP ثابت در مقابل آدرس های IP رزو شده
واژه آدرس IP ثابت ، به پيکربندی دستی آدرس های  IP اطلاق می گردد( hardcoded ). فرآيند فوق، نقظه مقابل  يک آدرس IP  است رزو شده در DHCP است که بصورت دائم به يک ماشين خاص ، نسبت داده می شود. استفاده از امکان DHCP Reservations ، برای ماشين های حساس توصيه نمی گردد.
سرويس DHCP Client بر روی ماشين های حساس ، غيرفعال گردد
در زمان نصب ويندوز 2003 ( هم سرويس دهنده و هم سرويس گيرنده ) ، سرويس DHCP client فعاليت خود را آغاز و بعنوان يک سيستم محلی اجراء خواهد شد. سرويس دهندگان DHCP و ساير ماشين های حساس ديگر که از آدرس های IP ثابتی استفاده می نمايند به اين سرويس نياز نداشته و لازم است که سرويس فوق، متوقف و وضعيت فعاليت  آن در زمان راه اندازی یيستم به حالت دستی ( Manually ) تغيير يابد . 

DHCP و DNS 
ويندوز 2003 با سيستم DNS)Domain Naming Service) در ارتباط خواهد بود. زمانيکه آدرس IP سرويس گيرنده بصورت پويا  و توسط يک سرويس دهنده DHCP نسبت داده شد ، جداول DNS ، می بايست بهنگام گردند. پيشنهاد  می گردد که خصلت : " Allow Dynamic Update" در سرويس دهنده DNS به مقدار "Only Secure Updates" ، تغيير يابد. 
بصورت پيش فرض ، سرويس گيرندگان DHCP ، پس از نسبت دهی يک آدرس پويا توسط سرويس دهنده DHCP ، پيامی را برای سرويس دهنده DNS بمنظور بهنگام سازی ارسال می نمايند. برای سرويس گيرندگانی که امکانات حمايتی لازم در خصوص عمليات بهنگام سازی را ندارند ( نظير ويندوز 95 ) ، سرويس دهنده DHCP ، می بايست مسئوليت فوق را پذيرفته و به نمايندگی از سرويس گيرنده ، جداول سرويس دهنده DNS را بهنگام نمايد. سرويس دهنده DHCP ، بصورت پيش فرض بگونه ای پيکربندی شده است که جداول DNS  را در زمان درخواست سرويس گيرندگان ، بهنگام  می نمايد .پيشنهاد می گردد که ويژگی فوق ، غير فعال گردد.

پيکربندی سرويس دهنده
DHCP
سرويس دهنده DHCP بصورت اتوماتيک آدرس های IP و ساير اطلاعات مرتبط با پيکربندی TCP/IP را در اختيار سرويس گيرندگان DHCP-enabled  ، قرار می دهد . سرويس،  سرويس دهنده  DHCP بعنوان يک سيستم محلی اجراء می گردد . بمنظور کاهش احتمال بروز خرابی و اشکالات حاصل از عوامل  جانبی  ، پيشنهاد می گردد که سرويس دهنده DHCP بر روی يک Domain Server که يک Domain Controller نمی باشد ، نصب گردد . جايگاه سرويس دهندگان DHCP ، بسيار حساس و مهم بوده و می بايست تمامی آنان دارای آدرس های IP  ثابت باشند. سرويس DHCP Client می بايست برروی اين نوع از سيستم ها متوقف و وضعيت اجراء آن در زمان راه اندازی سيستم ، بصورت دستی در نظر گرفته شود.
DHCP Administrators و  Users Group  
زمانيکه سرويس DHCP بر روی يک ماشين سرويس دهنده ويندوز 2003 نصب می گردد ، دو گروه محلی جديد ايجاد می گردد : DHCP Administrator و DHCP Users . از گروههای  فوق ، می توان در صورت نياز و با توجه به سياست های موجود استفاده بعمل آورد.
مجوزهای فايل و ريجستری DHCP
بانک اطلاعاتی DHCP ، فايل های Recovery و Audit  در فولدر SystemRoot%\System32\DHCP % ذخيره می گردند. تنظيمات زير در اين رابطه پيشنهاد  می گردد.
تنظيمات سرويس دهنده DHCP ( مربوط به File security )
مجوزهای پيشنهادی
User /Groups
فايل / فولدر
Full Control
Full Control
Read
System
DHCP Administrators
DHCP Users
%SystemRoot%\System32\DHCP
folder, subfolders, and files
تنظيمات زير در ارتباط با اطلاعات ثبت شده در ريجستری ويندوز و مرتبط با سرويس دهنده DHCP  ، پيشنهاد می گردد:
تنظيمات سرويس دهنده DHCP ( مربوط به ريجستری ويندوز )
مجوزهای پيشنهادی
User /Groups
کليد ريجستری
Full Control
Full Control
DHCP Administrator
System
HKEY_LOCAL_MACHINE
\SOFTWARE\Microsoft\DhcpServer
Full Control
Full Control
DHCP Administrator
System
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM
\CurrentControlSet\Services\DhcpServer
Full Control
System
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM
\CurrentControlSet\Services\Dhcp
ابزارهای دستيابی سرويس دهنده DHCP
دو برنامه کاربردی در ارتباط با  DHCP در فولدر SystemRoot%\System32 % وجود دارد : IPconfig و netsh.exe ، در اين رابطه تنظيمات زير پيشنهاد می گردد:
تنظيمات سرويس دهنده DHCP ( مربوط به ابزارهای کاربردی )
مجوزهای پيشنهادی
User /Groups
فايل / فولدر
Full Control
Full Control
System
DHCP Administrators
%SystemRoot%\System32\ipconfig.exe
Full Control
Full Control
System
DHCP Administrators
%SystemRoot%\System32\netsh.exe
DHCP Scope  و گزينه های سرويس دهنده
در رابطه با DHCP گزينه های اندکی در دسترس می باشد . پيشنهاد می گردد که ميزان استفاده از گزينه ها به حداقل مقدار خود برسد . بمنظور کاهش ريسک  ماشين های سرويس گيرنده ، گزينه DNS Server نمی بايست انتخاب و به ماشين های سرويس گيرنده می بايست يک آدرس ثابت DNS نسبت داده می شود . C
ارتباط بين سرويس دهنده
DHCP و DNS 
پيکربندی پيش فرض DNS مربوط به سرويس دهنده DHCP در شکل زير نشان داده شده است . بر اساس  پيکربندی  فوق ، در زمان درخواست سرويس گيرنده عمليات بهنگام سازی جداول (Entries) انجام خواهد شد.پيشنهاد می گردد که ويژگی فوق ، غير فعال گردد ( فعال کردن سرويس دهنده DHCP ،  انتخاب سرويس دهنده ،  انتخاب گزينه Properties ، انتخاب  DNS Tab  و غير فعال نمودن :
 
Automically Update DHCP Client information in DNS ) .
پيکربندی پيش فرض تنظيمات DNS در سرويس دهنده DHCP
پيکربندی پيشنهادی  تنظيمات DNS در سرويس دهنده DHCP
پيکربندی سرويس گيرندگان DHCP
سرويس  DHCP Client ، بصورت اتوماتيک درخواست هائی را برای سرويس دهنده DHCP بمنظوردريافت يک آدرس IP  و نسبت دهی آن  به ماشين سرويس گيرنده ، انجام می دهد . درخواست فوق ،  در زمان راه اندازی سيستم ( Booting ) انجام و در صورت ضرورت و قبل از اتمام تاريخ اعتبار آن ، تکرار خواهد شد. سرويس DHCP Client بعنوان يک سيستم محلی بر روی ماشين سرويس گيرنده اجراء خواهد شد. پيشنهاد می گردد که از خدمات DHCP بر روی ماشين های سرويس گيرنده حساس و مهم استفاده نگردد . اين نوع از ماشين های سرويس گيرنده ، می بايست از آدرس های IP ثابتی  استفاده و بر روی آنان سرويس DHCP client متوقف و نحوه راه اندازی آنان  در زمان راه اندازی ، بصورت "دستی " تعيين گردد .
مجوزهای ريجستری DHCP Client 
تنظيمات زير در ارتباط با ريجستری DHCP client ، پيشنهاد می گردد .
تنظيمات DHCP Client ( مربوط به ريجستری ويندوز )
مجوزهای پيشنهادی
User /Groups
کليد ريجستری
Full Control
 
System
 
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM
\CurrentControlSet\Services\Dhcp
تنظيمات TCP/IP مربوط به سرويس گيرندگان
پيشنهاد می گردد که سرويس گيرندگان صرفا" آدرس IP ،  آدرس Gateway و Subnet mask  را از سرويس دهنده DHCP دريافت نمايند. آدرس سرويس دهنده DNS ، می بايست بصورت ثابت در نظر گرفته شود.( تنظيمات پروتکل TCP/IP )
DHCP Client و DNS 
با انتخاب گزينه Advanced TCP/IP Setting ، مشاهد خواهد شد که " Register this connection's address in DNS" ، بصورت پيش فرض فعال است .( تنظيمات پروتکل TCP/IP )
امکان  فوق ، به سرويس گيرنده DHCP امکان بهنگام سازی را پس از دريافت  يک آدرس IP توسط سرويس دهنده DHCP ، خواهد داد. با توجه به اينکه سرويس دهنده DNS بگونه ای پيکربندی شده است که صرفا" بهنگام سازی ايمن را قبول نمايد ، صرفا" سرويس گيرندگان تائيد شده قادر به تغيير  اطلاعات مربوطه خود در DNS   خواهند بود( DNS Entries ) .
آدرس دهی اتوماتيک آدرس های خصوصی IP
ويندوز 2000 ، از آدرس دهی اتوماتيک IP خصوصی ( APIPA ) ، بمنظور نستب دهی يک آدرس IP به يک ماشين سرويس گيرنده و درموارديکه سرويس دهنده DHCP  در دسترس نبوده  و  يا درخواست ماشين سرويس گيرنده توام با موفقيت نگردد ، استفاده می نمايد.. بر اساس مستندات مايکروسافت آدرس های نسبت داده شده در محدوده IP:169.254.0.1 تا IP:169.254.255.254 می باشند. اين محدوده از آدرس های IP توسط IANA رزو و در اينترنت استفاده نمی گردد. پيشنهاد می گردد اين ويژگی غيرفعال گردد . بمنظور نيل به خواسته فوق ، عمليات زير را دنبال می نمائيم :
  • از طريق Start|Run برنامه Regedt32 را فعال نمائيد ( در رابطه با استفاده از برنامه فوق ، دقت گردد) .
  • در ريجستری ويندوز ، کليد زير را پيدا نمائيد :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters
·         Entry زير را ايجاد  و مقدار آن صفر در نظر گرفته شود.(غير فعال نمودن آدرس دهی اتوماتيک آدرس های IP خصوصی ).
IPAutoconfigurationEnabled: REG_DWORD
fبرنامه های  کاربردی DHCP Client 
در اين راستا صرفا" يک برنامه وجود داشته و در فولدر %
SystemRoot%\System32 قرار دارد: ipconfig.exe . تنظيمات زير در اين رابطه ، پيشنهاد می گردد:
تنظيمات DHCP Client ( مربوط به برنامه های کاربردی  )
مجوزهای پيشنهادی
User /Groups
فايل / فولدر
Full Control
Full Control
System
Administrators
%SystemRoot%\System32\ipconfig.exe

APIPA چيست ؟

در يك شبكه كامپيوتری سرويس ها و خدمات متعددی از طريق سرويس دهندگان مختلف در اختيار سرويس گيرندگان قرار می گيرد . اختصاص پويای اطلاعات مربوط به آدرس دهی IP توسط سرويس دهنده DHCP ( برگرفته از Dynamic Host Configuration Protocol  ) ،  نمونه ای در اين زمينه است .
DHCP ، پس از پروتكل BOOTP مطرح و مهمترين هدف آن تامين اطلاعات مورد نياز يك ايستگاه و يا ساير دستگاه های شبكه ای در ارتباط با پروتكل TCP/IP است . بدين منظور از سه روش متفاوت استفاده می گردد :

اختصاص اتوماتيك : در اين روش سرويس دهنده DHCP يك آدرس دائم را به يك سرويس گيرنده نسبت می دهد .

اختصاص پويا : متداولترين روش استفاده از سرويس دهنده DHCP  در يك شبكه می باشد كه بر اساس آن سرويس دهنده يك آدرس را به صورت پويا در اختيار سرويس گيرنده قرار می دهد . آدرس نسبت داده شده به سرويس گيرنده بر اساس مدت زمان مشخص شده توسط سرويس دهنده DHCP  تعيين می گردد ( محدود و يا نامحدود )

اختصاص دستی : در اين روش كه معمولا" توسط مديران شبكه استفاده می گردد  ، يكی از آدرس های موجود در بانك اطلاعاتی سرويس دهنده DHCP  به صورت دستی به يك سرويس گيرنده و يا سرويس دهنده خاص نسبت داده می شود (  Reservations)  .

در صورتی كه پيكربندی پروتكل TCP/IP  بر روی يك كامپيوتر بگونه ای انجام شده  است كه كامپيوتر و يا دستگاه شبكه ای مورد نظر را ملزم به استفاده از خدمات سرويس دهنده DHCP می نمايد ( تنظيمات انجام شده در صفحه Properties پروتكل TCP/IP )  ولی در عمل سرويس دهنده وجود نداشته باشد و يا سرويس گيرندگان قادر به برقراری ارتباط با آن نباشند و يا برای سرويس دهنده DHCP  مشكل خاصی ايجاد شده باشد ، تكليف سرويس گيرندگان و متقاضيان استفاده از خدمات سرويس دهنده DHCP چيست ؟
در چنين مواردی سرويس گيرندگانی كه بر روی آنان يكی از نسخه های ويندوز ( به جزء ويندوز NT ) نصب شده است ، می توانند از APIPA (  برگرفته از Automatic Private IP Addressing   ) استفاده نمايند . با استفاده از سرويس فوق كه صرفا" در شبكه های كوچك قابل استفاده خواهد بود ( حداكثر 25 دستگاه موجود در شبكه ) ، هر يك از سرويس گيرندگان می توانند به صورت تصادفی يك آدرس IP  خصوصی را بر اساس مشخصات جدول زير به خود نسبت دهند .

آدرس رزو شده توسط APIPA 
 169.254.0.1 TO 169.254.255.254
Subnet Mask
 255 . 255 . 0 . 0

و اما چند نكته در ارتباط با روش آدرس دهی APIPA :

زمانی كه يك سرويس گيرنده پاسخ مناسبی را از سرويس دهنده DHCP دريافت ننمايد ، پس از مدت زمان كوتاهی يك آدرس تصادفی را از شبكه دريافت می نمايد .

با توجه به اين كه سرويس گيرنده به صورت كاملا" تصادفی يك آدرس IP را انتخاب می نمايد ، همواره اين احتمال وجود خواهد داشت كه يك كامپيوتر آدرسی را انتخاب نمايد كه قبلا" توسط كامپيوتر ديگری استفاده شده باشد . برای حل اين مشكل ، پس از انتخاب يك آدرس IP توسط سرويس گيرنده ، يك بسته اطلاعاتی broadcast شامل آدرس IP  توسط سرويس گيرنده در شبكه ارسال و بر اساس پاسخ دريافتی ، در خصوص نگهداری و يا آزادسازی آدرس IP تصميم گيری می گردد.

اطلاعات ارائه شده توسط APIPA ، يك آدرس IP و يك Subnet mask می باشد و ساير اطلاعلاتی كه عموما" توسط سرويس دهنده DHCP ارائه می گردد را شامل نمی شود . مثلا" با استفاده از APIPA نمی توان آدرس  gateway پيش فرض را در اختيار سرويس گيرندگان قرار داد . بنابراين مبادله اطلاعات محدود به كامپيوترهای موجود در يك شبكه محلی كوچك می گردد كه تماما" دارای فضای آدرس دهی شبكه   0 . 0 . 254 . 169  می باشند . در صورت نياز می بايست ساير اطلاعات لازم در ارتباط با پيكربندی پروتكل TCP/IP به صورت دستی مشخص گردد. 

سرويس گيرندگانی كه از APIPA استفاده می نمايند به صورت ادواری و در بازه های زمانی پنج دقيقه ، شبكه را به منظور وجود يك سرويس دهنده DHCP بررسی می نمايند . در صورتی كه سرويس دهنده DHCP در دسترس قرار بگيرد ، سرويس گيرنده يك درخواست را برای وی ارسال و اطلاعات مربوط به پيكربندی TCP/IP را از آن دريافت می نمايد .

پتانسيل استفاده از APIPA به صورت پيش فرض بر روی تمامی نسخه های ويندوز فعال می باشد . برای غيرفعال نمودن آن می بايست تنظميات ريجستری را تغيير داد:
- اجرای برنامه Regedit
- يافتن كليد زير بر اساس نام در نظر گرفته شده برای كارت شبكه : HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters\Interfaces


- ايجاد يك DWORD Value  ( نام آن IPAutoconfigurationEnabled و مقدار آن صفر در نظر گرفته شود )
- در صورتی بر روی كامپيوتر چندين آداپتور موجود است ،‌ می بايست مراحل فوق برای هر يك از آنان تكرار گردد .

هیچ نظری موجود نیست: